Færdiggørelse af den grønne sti
Den Grønne Sti skal føres frem til Valby Idrætspark
Cykelruten Den Grønne Sti løber fra Ydre Østerbro over Tagensvej i Nordvest, Nørrebro og Frederiksberg, til Monrads Plads/Herman Bangs Plads ved Langgade Station eller ved Gåsebæksvejs udløb i Valby Langgade frem til Vigerslev Allé Skole.
Forløbet gennem Valby er på mange måder utilfredsstillende og bør opgraderes. Ikke mindst tunnellerne under S-togs- og Roskildebanen mellem Valby Langgade og Lyshøjgårdsvej er utrygge, og det er meningsløst, at stien slutter ved Vigerslev Allé.
Vi vil arbejde for, at stien bliver ført videre ad Ramsingsvej til en cykel- og gangbro over Ringstedbanen. En bro her kan forbinde nybyggerierne på Valby Maskinfabrik og F. L. Schmidtgrunden med Grønttorvet. På Grønttorvet skal stien være en sikker skolevej til den kommende Harrestrup Å Skole ved Torveporten.
I en sikker krydsning over Folehaven skal den gå videre til Kirsebærhavens Skole og videre ad Blommehaven over Gammel Køge Landevej til Blushøjvej, hvor den gamle tunnel under Køge Bugtbanen skal genåbnes som adgang til Valby Idrætspark.
En fuldendelse af Den Grønne Sti vil ikke blot forbedre forholdene for cyklende og gående, ikke mindst skolebørn, i Valbys yderområder og forbinde og integrere byudviklingsområderne i Valby Syd med hinanden og med resten af Valby. Det vil samtidig være en gevinst for alle københavnere. Det vil være et stort fremskridt for Københavns grønne infrastruktur, hvis cyklister kan køre hurtigt og sikkert fra ydre Østerbro frem til faciliteterne i Valby Idrætspark og naturværdierne i Valbyparken.
Det er et stort projekt, der kan gennemføres i etaper, og hvoraf nogle, især forbindelsen fra Grønttorvet til Kirsebærhavens skole, er under planlægning i Københavns Kommune, mens andre, ikke mindst broen over Ringstedbanen og forbedring af tunnellerne under Roskildebanen, kræver nye planlægnings- og anlægsbevillinger.
DEN GRØNNE STI
Vis alle
FRA ROSKILDEVEJ TIL VALBY LANGGADE
Stien på vestsiden af S-banen frem til Herman Bangs Plads skal skiltes bedre og gøres tryggere. På Borgmester Fischersvej/Gåsebæksvej bør anlægges cykelsti.
FRA VALBY LANGGADE TIL SYD FOR JERNBANEN MOD ROSKILDE
Ad Dronning Dagmars Allé, Christen Bergs Allé, J. P. E. Hartmanns Allé eller ad Valby Langgade og stien mellem Freinetskolen/Hoffet og Langgadehus gennem tunneler under jernbanen frem til Lyshøjgårdsvej. De to muligheder skal skiltes bedre og gøres tryggere.
FRA VIGERSLEV ALLÉ TIL RINGSTEDBANEN
Forbedring af krydsning over Vigerslev Allé, skiltning ad Ramsingsvej, evt. opstribning af cykelsti.
BRO OVER RINGSTEDBANEN TIL GRØNTTORVET
Kan først etableres, når skybrudstunnelanlæg er færdigt i 2027.
STI OVER GRØNTTORVET
Sti over Grønttorvet, der forbindes til Harrestrup Å Skole og føres videre til sikker krydsning over Folehaven ved Retortvej. Del af sikker-skolevejsprojekt.
FRA FOLEHAVEN TIL KIRSEBÆRHAVEN SKOLE
Cykelsti mellem bygninger og beplantning langs Folehaven fra Retortvej til Kirsebærhaven.
Del af sikker-skolevejsprojekt.
FRA KIRSEBÆRHAVEN TIL VALBY IDRÆTSPARK
Ad Blommehaven over Gammel Køge Landevej frem til Blushøjvej. Her genåbnes og udvikles gammel tunnel under Køgebugt-S-banen ind til Valby Idrætspark.
Andre cykelforbindelser, der skal anlægges eller forbedres baseret på eksisterende indsigter og tilbagemeldinger fra lokaludvalget borgerpanel:
ANDRE STIER
Vis alle
RUGHAVEVEJ/ANNEXSTRÆDE
Der skal arbejdes med fredeliggørelse af trafikken og bedre forhold for cyklende og gående.
BEDRE ADGANG TIL VALBYPARKEN FRA SYD
Bedre krydsningsmulighed i krydset Gammel Køge Landevej-Vigerslevvej, så cyklende sikkert kan komme ind på Parkstien og videre til Valbyparken og badestranden.
HØNSEBROEN/LYSHØJSGÅRDSVEJ
Adgangen til Hønsebroen fra Lyshøjsgårdsvej er kaotisk og utryg. Den kan med fordel opdeles i zoner for hhv. forgængere og cyklister som fx cykelbroen over Folehaven.
TREKRONERGADE/STRØMMEN
Fra Carl Jacobsens Vej under S-banen via Strømmen frem til Ellebjergvej. Her skal skabes bedre regulering og oversigtsforhold.
FRA HERMAN BANGS PLADS TIL VIGERSLEV
Ruten ad Søndre Allé frem til Danshøj Station skal skiltes bedre. Fra Danshøj skal stien videreudvikles frem til Vigerslevruten i Vigerslevparken. Der skal skiltes til tunnel under banen mellem Frilands Allé/Tschernings Allé og Stadfeldtsvej og videre mod Vigerslev Allé Station.
VIGERSLEV ALLÉ/HØFFDINGSVEJ
Cykelruten til Ny Ellebjerg Station skal afmærkes.
FRA KØBENHAVN SYD STATION
Stationen skal forbindes med øvrige stiforløb.