En halv milliard til Ny Ellebjerg station i ny infrastrukturaftale
Når Sydhavnsmetroen åbner i 2024 er det beregnet, at Ny Ellebjerg får 37.000 daglige af- og påstigninger, hvilket vil gøre den til landets næststørste banegård efter Hovedbanegården — foran både Aarhus og Odenses centrale banegårde.
Derfor er regeringens beslutning om at poste næsten en halv milliard i udviklingen af stationen vigtig, da den i dag bedst kan betegnes som en labyrint at finde rundt på, specielt for dem, der ikke kender den.
Udviklingen blev besluttet i Folketingets netop aftalte ‘Infrastrukturplan 2035‘. Og her blev det også besluttet at kassere navnet ‘Ny Ellebjerg’ til fordel for et nyt navn, der “tydeliggør stationens nye status som knudepunkt”.
Det blev en tunnel
De mange penge skal bruges på at forbinde de to kommende perroner ved Øresundssporene til resten af Ny Ellebjerg station med en bred tunnel, der forbinder til et stort concourse-niveau, hvorfra der er adgang til alle stationens perroner.
Den løsning har vi argumenteret for i mange år, da den endelig kan gøre det logisk at navigere mellem de mange spor og perroner på Ny Ellebjerg.
Er et nyt navn nødvendigt?
Mens vi glæder os over, at der er afsat penge til Ny Ellebjerg i infrastrukturplanen, er vi mere skeptiske når det gælder stationens nye navn. Vi har svært ved at se nødvendigheden af at omdøbe stationen.
Men vi følger udviklingen tæt, og glæder os til at blive inddraget i det videre arbejde for en sammenhængende Ny Ellebjerg station.