Endelig kommer der en løsning for Ny Ellebjerg station
Med den nye transportaftale er regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet blevet enige om at give 361 millioner kroner fra finansloven til en forbedring af den kollektive trafik – heraf går de 262 millioner kroner til en ombygning af Ny Ellebjerg station.
Pengene skal bruges til at lave Ny Ellebjerg Station om til et velfungerende centralt knudepunkt for offentlig transport. Det indebærer blandt andet, at der skal etableres fælles omstigningsfaciliteter og bedre adgangsveje.
Udviklingen skal ske over de næste fem til ti år.
Transport- og Boligministeriets hjemmeside
Læs mere om aftalen på Transport- og Boligministeriets hjemmeside:
En uoverskuelig station kan ikke aflaste hovedbanegården
Planen for Ny Ellebjerg station har i mange år været, at den skal aflaste Københavns Hovedbanegård, som i dag er overbelastet.
I dag har Ny Ellebjerg Station cirka 5.000 daglige påstigninger. Det tal forventes at stige markant i forbindelse med åbningen af jernbanen mellem København og Ringsted, som betyder, at der vil være flere regional- og fjerntog på Ny Ellebjerg Station.
Og så vil åbningen af metrostationen ved Ny Ellebjerg i 2024 yderligere øge passagertallet.
I dag fremstår stationen dog som en labyrint med vanskelige og uoverskuelige omstigningsmuligheder og perronadgange.
Så vi er meget lettede over, at der nu iværksættes en sammenhængende løsning for stationen.
En lang kamp for en velfungerende station
Vi fik i 2016 lavet en funktionsanalyse af stationen – en analyse af, hvordan Ny Ellebjerg kan blive et velfungerende trafikknudepunkt med forskellige placeringer af den nye metrostation.
Det er en stor sejr, at der nu er afsat penge til at gøre Ny Ellebjerg til en velfungerende station, og vi glæder os til at følge arbejdet.