Her skal Valby alligevel ikke sætte farten ned

Politiet har afvist hastighedsnedsættelsen på indtil videre to af de veje i Valby, der var udset til at få sænket hastigheden til 40 km/t i 2025. Flere veje kan ende med at udgå af projektet.

Valby og Vanløse fik i 2023 som de to første bydele lavhastighedszoner med 40 km/t. Nu orienterer forvaltningen om, at der efterfølgende har vist sig en række lovmæssige og vejtekniske udfordringer med hastighedsnedsættelsen, så flere veje må udgå af projektet. 

Det skyldes fortrinsvis, at politiet ikke vil give samtykke til hastighedsnedsættelsen.  

Status lige nu er, at følgende veje i Valby udgår af projektet – flere kan komme til: 

  • Søndre Fasanvej – fra Valby Langgade til kommunegrænsen 
  • Vigerslev Allé – fra Gammel Køge Landevej til Vigerslevvej 

De resterende veje i Valby afventer afklaring af, hvorvidt og hvornår der kan indføres 40 km/t. Det drejer sig om: 

  • Toftegårds Allé og Toftegårds Plads – fra Valby Langgade til Vigerslev Allé 
  • Gammel Køge Landevej – fra Vigerslev Allé til Folehaven 
  • Vigerslev Allé – fra Vestre Kirkegårds Allé til Gammel Køge Landevej 

København ned i fart

Valby og Vanløse fik i 2023 som de to første bydele lavhastighedszoner med 40 km/t. Der har efterfølgende vist sig en række lovmæssige og vejtekniske udfordringer, som har forsinket den videre udrulning af lavhastighedszoner med 40 km/t til øvrige bydele. Forvaltningen har derfor været i dialog med myndighederne og ser nu sammen med Københavns politikere på, hvordan disse udfordringer kan håndteres.