Høringssvar: Planlæg Ny Ellebjerg som en helhed
Derfor har vi sendt det samme svar til de to høringer om byudviklingen omkring stationen, som er åbne på Københavns Kommunes høringsportal netop nu.
Svaret er skrevet på baggrund af mange års arbejde med Ny Ellebjerg station og området omkring den og efter input fra borgermøde den 4. oktober, som vi afholdt sammen med Kgs. Enghave Lokaludvalg, Økonomiforvaltningen og Metroselskabet.
Høringssvar vedr. byudvikling ved Ny Ellebjerg Station
Hovedpunkter fra høringssvaret, der omhandler byudviklingen nord for stationen er:
Ny Ellebjerg Station som fremtidigt trafikknudepunkt
Vi har gennem årene været bekymrede for, hvordan man får Ny Ellebjerg Station til at fungere som et fremtidigt trafikknudepunkt. Stationen fremstår som en labyrint og er opstået ved knopskydning snarere end gennem en samlet planlægning ud fra et overordnet greb.
Derfor glæder vi os over, at stationen nu i forbindelse med metrobyggeriet udbygges med et sammenhængende, underjordisk omstigningsområde (den såkaldte concourse), der binder de forskellige baner og trafikformer sammen.
Vi er fortsat optaget af, hvordan stationen bindes sammen med de omgivende byområder ved hjælp af forpladser og stiforbindelser. Der er allerede sket en massiv byudvikling i området med udbygningen af Grønttorvsgrunden, FL Smidth området og området ved Følager, hvor en stor del af byggeriet nu er etableret.
Fasthold de gang- og stiforbindelser, der er gjort mulighed for
Det er derfor afgørende, at de stiforbindelser og forpladser, der allerede er muliggjort i lokalplaner for Følager og Grønttorvet, fastholdes og realiseres. Det gælder f.eks.:
- Gangforbindelsen på plinten langs Følager på sydsiden af stationen, der opnår adgang til Gl. Køge Landevej i niveau
- Stiforbindelsen langs sydsiden af Øresundssporene, som kan føres under Gl. Køge Landevej på sydsiden af sporene under broen
Den fremtidige udvikling af Valby Idrætspark sætter fokus på behovet for gode og direkte adgangsveje mellem stationen og idrætsparken. Den trafik vil primært skulle bruge forbindelser via forplads Følager og forplads Pilestykket.
Åbningen af en ny forplads på Strømmen vil også kunne bidrage til adgangsvejene til stationen.
Ødelæg ikke de nuværende arkitektoniske kvaliteter
Da det blev besluttet med loven om Sydhavnsmetroen at Ny Ellebjergs metrostation skulle være underjordisk og placeres på nordsiden, blev det samtidig besluttet at lægge yderligere byggemuligheder ind i området.
Byggefeltet ligger dog, så det nye byggeri vil ligge foran de kulturhistorisk og arkitektonisk værdifulde industribygninger Sukkertoppen, som huser gymnasiet NEXT med ca. 1200 daglige elever, og Henkels fabriksbygning.
Vi vurderer, at det bliver svært at bygge noget, der kan leve op til det krav, og samtidig bidrage økonomisk til metroprojektet. Vi lægger i svaret vægt på at:
- Et nyt byggeri bør ikke skygge for udsigten til Sukkertoppen og Hempelbygningen
- Adgangsvejene fra metroen mod nord og nordvest forbedres
- Området tænkes sammen med en etablering af et superstop på broen over banen, så der bliver adgang fra både perroner og fra området nord og syd for banen til en omstigning til bus og A-bus oppe på broen
Metroforpladsen ved Følager er tænkt ind i projektet, og det synes vi giver god mening. Her vil det være vigtigt, at selve forpladsen, som kun udgør et mindre område, tænkes sammen med hele Følager-området.
Vi støtter ideen om, at der kan etableres en cykelforbindelse på tværs af stationen langs Køge Bugtsporene. Stationen og de mange baner udgør en forhindring, som det vil give god mening at kunne krydse på cykel.
Strømmen kan være for støjplaget til boliger
Vi støtter, at der sker byudvikling på grunden sydøst for stationen med adressen Strømmen 1-3. Det vil være vigtigt, at der her kan etableres en forplads, hvor af- og påstigning fra biltrafik kan foregå med direkte adgang til det overordnede vejnet.
Grunden er dog ekstremt støjplaget, så vi anbefaler i vores høringssvar, at området udlægges til erhverv og serviceerhverv, der kunne udnytte den optimale stationsadgang.
Man kunne også indtænke, at der er en stor mangel på indendørs idrætsfaciliteter, og indarbejde idrætsfunktioner i de underste etager. Det vil også være vigtigt, at der indtænkes grønne områder, opholdsarealer og legepladser.
Ja tak til stiforbindelse til Ellebjergvej
Vi støtter, at der indarbejdes en stiforbindelse langs banen og at denne videreføres på området ved Ellebjergvej 50-52.
Tilsvarende bør der arbejdes på, at den sti, der ligger langs nordsiden af banen fra Sjælør til Ny Ellebjerg kan føres hele vejen igennem.
Bliv ved med at inddrage lokaludvalg og beboere i udviklingen
Udvikling omkring Ny Ellebjerg vil fortsætte i mange år endnu, og både Københavns Kommune og Metroselskabet arbejder i forskellige områder.
Vi opfordrer til fortsat inddragelse i processerne omkring byudvikling i området, og glæder os til at bidrage til udviklingen.