Valby Idéfestival

Valby Idéfestival

Valby Idéfestival

Deltag i idékonkurrencen om hvad der skal ske med Rytterskolen og Prinsessens Hus, når Valby Bibliotek flytter ud. 

Hvad der skal ske med Rytterskolen og Prinsessens Hus, når biblioteket flytter ud? 

Om få år flytter Valby Bibliotek ud af de historiske bygninger i Annexstræde, Rytterskolen og Prinsessens Hus. Det efterlader et kæmpehul centralt i Valby. Hvad skal give Valby ny puls? 

Med Valby Idéfestival er målet at få friske ideer frem i lyset.

VALBY IDÉFESTIVAL 2024 - 11. september og 5. oktober i Valby Kulturhus

Bag Idéfestivalen står By og Land Valby, Valby Lokaludvalg samt Valby Lokalhistoriske Selskab og Arkiv. Alle Valbys borgere - uanset alder, interesser og køn – samt skoler, erhvervslivet og foreninger er inviteret til at komme med deres bud på et nyt samlingssted i de gamle rammer i hjertet af Valby. Find meget gerne sammen med andre i Valby, og lav forslaget sammen med dem, hvis det kan understøtte ideen.

Kick-off: Onsdag den 11. september kl. 19-21 i Valby Kulturhus 5. sal sparker vi Valby Idéfestival i gang. Alle interesserede er velkomne. Kom og bliv inspireret. Hør spændende oplæg, mød juryen og få svar på dine spørgsmål.

Idéfestival: Lørdag den 5. oktober kl. 14-16 i Valby Kulturhus 5. sal hylder vi forslagsstillerne og deres projekter, som udstilles. Publikum kan stemme om, hvilket forslag fortjener den særlige publikumspris. Juryen præsenterer deres udvalgte. Der bliver gæstetaler og alle forslagsstillere modtager et diplom. Arrangementet er gratis og alle velkomne!

Tilmelding til Valby Idéfestival 2024 er ikke nødvendig. Alle kan deltage som enkeltpersoner eller som grupper.

Deadline og aflevering: Forslag skal afleveres torsdag den 3. oktober mellem klokken 15 og 17 i Valby Lokalhistoriske Arkiv på Mosedalvej 1.  

Sådan deltager du i idékonkurrencen

Vis alle

Forudsætninger for dit forslag

Inden du går i gang med dit forslag, skal du vide at: 

  • Københavns Kommune vil fremover stadig eje bygningerne
  • Huset skal være offentligt tilgængeligt
  • Arrangørerne forbeholder sig ret til efterfølgende at blande de udvalgte forslag og finde frem til det eller de forslag, der tilsammen synes at ville inddrage Valbys borgere bedst og i størst muligt omfang
  • Alle forslagsstillere vil modtage et diplom for deres deltagelse i Valby Idéfestival 2024. Forslagsstillerne har ingen krav på præmie; en udpeget jury vil udvælge 3-4 forslag, der vil indgå i den videre proces Københavns Kommune, evt. med inddragelse af forslagsstillerne. 
  • Arrangørerne må offentliggøre forslagene i alle medier og også i forslagenes afleveringsform (f.eks. i form af en udstilling)

Dit forslag skal indeholde følgende informationer

  • Titel på forslaget
  • Hvem står for forslaget (navn, adresse, mob.nr.)
  • Indhold eller funktion – hvad er din idé?
  • Hvem drifter huset?
  • Hvem vil bruge huset? Hvem af glæde af din idé?
  • Hvordan vil Valbys borgere får glæde af din idé?
  • Hvilke tider af døgnet?
  • Har du en idé om, hvor mange, der vil bruge huset?
  • Hvorfor er det gamle bibliotek et godt sted til din idé?
  • Hvordan skal huset bruges med de forskellige bygninger, som det er opdelt i?
  • Hvordan kan pladsen foran biblioteket og den lille gårdhave bruges?

Afleveringsformat

Det står deltagerne frit at aflevere i form af en planche, et hæfte, en model, et skrift eller lignende. Der må ikke afleveres digitale forslag. Afleveringerne må ikke være anonyme, men skal forsynes med navn på forslagsstillerne inkl. kontakter.

Max. størrelse på formatet er A2.

Deadline og aflevering af formatet

Forslag skal afleveres fysisk torsdag 3. oktober 2024 i Valby Lokalhistorisk Arkiv mellem kl. 15 og 17.

Adressen er Mosedalvej 1 i Valby.

Tegninger:

Her finder du tegninger over stueetage og kælder i bygningerne Rytterskolen og Prinsessens Hus, Annexstræde 2 i Valby.

Historien bag Rytterskolen og Prinsessens Hus i Annexgade 2 i Valby

Rytterskolen kan dateres helt tilbage til 1720’erne.
Skrevet af Helge Olesen, Valby Lokalhistoriske Selskab og Arkiv